HOV3 en de Achtse Barrier
Hoogwaardig Openbaar Vervoer
Onder deze naam kennen we in Eindhoven de speciale snelbusbanen.
De HOV1 gaat van de High Tech Campus in het zuiden van Eindhoven via Busstations Neckerspoel en WoensXL naar Ekkersrijt in Son en Breugel.
HOV2 verzorgt het traject tussen Neckerspoel en Nuenen en HOV3 gaat de verbinding tussen WoensXL en Eindhoven Airport onderhouden.
En met name dat laatste traject gaat voor een deel langs Achtse Barrier over de Marathonloop. En dat brengt nogal wat aanpassingen met zich mee. Ga maar na.
De Marathonloop gaat in zijn geheel op de schop. De twee rijstroken aan de noordkant worden omgebouwd tot busbaan. Dan is er nu op het zuidelijk traject te weinig ruimte om een extra baan richting Anthony Fokkerweg bij te plaatsen en moet de weg dus breder worden. De keuze voor drie opstelstroken voor rechtsaf, rechtdoor en linksaf, bij de kruising met de Huizingalaan, blijft gehandhaafd en dus worden die drie rijstroken opgeschoven naar de bebouwing van Bowling en Summa College toe en komt dan deels op het huidige fietspad terecht.
Op het deel tussen de Vijfkamplaan en Huizingalaan komt het fietspad op de plaats van het voetpad. Dit laatste verdwijnt daardoor grotendeels of misschien helemaal.
Ter hoogte van de sportvelden grenzen de rijstroken voor het normale verkeer aan elkaar en kan verkeer uit beide richtingen direct indraaien naar de inrit van de hockeyvelden. Waarbij het niet ondenkbaar is dat wachtende afslaande auto’s het verkeer in beide richtingen kunnen hinderen.
En kan het ook nog zo zijn dat snelle Jelles op hun motorfietsen de wachtende auto’s gaan inhalen, met alle, mogelijk fatale, gevolgen van dien.
Ook de inrichting van de Montpellierlaan verandert ingrijpend. Beide banen van 2 rijstroken worden versmald naar één rijstrook, waarbij het verkeer vanuit de wijk op het laatst weer wordt uitgesplitst voor links- en rechtsaf.
Afgezien van het feit dat dan al het verkeer op de Marathonloop stil moet staan, zal dat stilstaan ook nog langer duren omdat het uitrijdend verkeer uit de Montpellierlaan eerst de busbanen over moet steken. De extra milieuvervuiling die dit stilstaand verkeer met zich meebrengt wordt waarschijnlijk niet gecompenseerd door het extra groen wat beschikbaar komt door het wegvallen van twee rijstroken.
En als de groentijd van de Montpellierlaan wordt ingekort ten voordele van verkeer op de Marathonloop is de capaciteit van één rijstrook Montpellierlaan in de ochtend– en avondspits zeker onvoldoende om al het verkeersaanbod te bergen en zal ook de rotonde op de Fransebaan snel dichtslibben. Dit veroorzaakt dan meteen ook vertraging voor het verkeer op de Fransebaan, waaronder ook buslijn 405, met als gevolg ook weer extra uitstoot.
Al met al ziet het er naar uit dat het milieu hier aan het kortste eind gaat trekken, terwijl we er toch massaal van overtuigd zijn dat het beter is om dat milieu eindelijk eens te gaan sparen.
Op www.eindhoven.nl/hov3 heeft de gemeente een uitgebreid overzicht geplaatst van de huidige stand van zaken.
Heb je aanvulling of wil je meepraten in het overleg met de gemeente? Mail dan naar hov3@brierke.nl.
Martien Smetsers
Dit is niet fijn voor al degene die daar aan wonen
dick de heus
Frank Verhallen
Martin van de Goor
In een artikel uit november 2020 wat deze week in het Eindhovens Dagblad opnieuw verscheen blijkt dat een samenwerkingsverband van provincie, gemeente en Brainport inzet op grote en kleine zelfsturende vervoersmiddelen die ook over de vrije (bus)banen gaan rijden. Ze moeten ASML, Automot... lees meer