dick de heus

zo 14 maart 2021 12:18
Ik mag toch wel verwachten dat de Gemeente voldoende verkeerstellingen heeft gedaan, met name rondom de ochtend/avondspits, vooraleer tot een weloverwogen en acceptabel besluit is gekomen. Daarvan uitgaande mag ik dan hopen dat de ombouw van de Marathonloop vergelijkbaar wordt met de ombouw van de Huizingalaan in het verleden. Ook daar bleken de bezwaren vanuit de woonomgeving uiteindelijk erg mee te vallen en werd de verkeersveiligheid zelfs beter. Toch heb ik bij de plannen op de Marathonloop noch wel wat bedenkingen. De grootste daarvan betreft de ligging van de busbaan aan de noordzijde. De logische verwachting mag zijn dat de lijn niet alleen voor reizigers naar de luchthaven bestemd is, maar ook voor "plaatselijk doelverkeer" . Het overgrote reisdoel van reizigers is aan de Marathonloop aan de zuidzijde gelegen want daar liggen meerdere middelbare scholen(Stedelijk College en 3x Summa), bedrijven én het sportcomplex noord. Aan de noordzijde is dat slechts één middelbare school (in de toekomst wellicht 2) die zodanig dicht bij elkaar liggen dat één oversteekplaats voor voetgangers de veiligheid van deze kan waarborgen(thv De Leeuw rijscholen). In de voorliggende plannen echter zullen er op diverse plaatsen meerdere voetgangers, waaronder veel scholieren de zuidbaan gaan oversteken en dat zijn TWEE rijstroken met verkeer IN BEIDE RICHTINGEN. Dat baart mij grote zorgen.
Dan de mogelijke verkeersstremmingen in de Achtse Barrier zelf, met name in ochtend en avondspits. Nu is het zo dat op dit moment al (althans vóór de coronatijd) er af en toe filevorming bestond op de Fransebaan vanwege kruisend fiets(schooljeugd)verkeer op de zuidelijke rotonde. Dat zal dus niet veel minder worden, TENZIJ de bewoners van de AB, wiens reisdoel richting Tilburg, Den Bosch of Nijmegen (de A2/A58/A50)is, een keer hun navigatie inschakelen en vervolgens vanuit de AB via de Huizingalaan en Ekkersrijt naar de snelweg/randweg rijden. U zult zich verbazen hoe snel deze route door de navigatie wordt aangegeven als kortste route! En zo wordt de Marathonloop en diens "problemen" vermeden én wordt het daar ook minder druk!
Uiteraard bestaat er ook nog een sluiproute mogelijkheid vanaf de Fransebaan via het industrieterrein (Tarasconweg of Cahorslaan) naar de Boschdijk, maar gezien alle gelijkwaardige kruisingen daar lijkt mij dat niet zo'n slim plan. (zie voorbeeld bedrijventerrein luchthaven Eindhoven waar al vele "klappers" plaats vonden vanwege niet verlenen voorrang)
Dan de inrit van de hockeyvelden aan de Marathonloop. Dit zal inderdaad een gevaar-én-hinderpunt worden in de doorstroom/veiligheid van het verkeer op de Marathonloop. Hier zijn nadere maatregelen op zijn plaats (te denken valt aan barrière voor linksaf slaand verkeer vanuit de richting Huizingalaan (je zal ze de kost moeten geven die momenteel via de kruising Montpellierlaan keren in strijd met de verplichtte rijrichting/pijlen rijbaan!) en een veilige en vrije rechtsaf voorziening voor verkeer uit de richting Boschdijk/Montpellierlaan.
Tot slot mag ik ook hopen dat deze HOV-3 lijn in de toekomst ook een extra mogelijkheid wordt voor bewoners van Veldhoven/Meerhoven om Eindhoven-Noord te bereiken. Zeker voor middelbare scholieren én bezoekers van het WCW komt dit ten goede.