Paul Janssen

zo 8 mei 2022 11:22
Als ik het goed begrijp is het primaire argument van de LTAB ter voorkoming van route F2 door het wijkpark: "daar zijn al problemen genoeg met de vele zijpaden en doorsteekjes met wandelaars, spelende kinderen". Als directe aanwonende van het fietspad - en dagelijks gebruiker - herken ik deze problemen. Echter, denk ik niet dat deze problemen als argument gebruikt moet worden om F2 om het park heen te leggen. Want ik denk dat deze problemen minstens even groot blijven als F2 niet door het park loopt, puur omdat er dan geen (politieke) aanleiding is om ze op te lossen. Ik zou er juist voor pleiten om F2 aan te grijpen om een concreet probleemlijstje/wensenlijstje bij de gemeente geland te krijgen. (Hier ben ik het eens met de Fietsersbond.) Op deze manier verwacht ik dat de problemen zelfs afnemen, ondanks dat F2 mogelijk extra verkeer teweeg brengt. En zelfs als F2 niet door het wijkpark loopt verwacht ik dat het fietsverkeer hier gaat toenemen, omdat men verwacht dat het fietsverkeer in Eindhoven als geheel gaat toenemen. Ik denk dat vele fietsers een voorkeur zullen hebben voor een mooie autovrije route door een park, en die fietsers laten zich niet weghouden d.m.v. een nieuw fietspad langs de Boschdijk.

Over concrete problemen gesproken: wat mij als directe aanwonende het meeste zorgen baart (en stoort) is de groep fietspadgebruikers die met (veel) te hoge snelheid rijdt. Hoewel de snelheidslimiet 30 km/uur is, gaan er dagelijks tientallen mensen sneller dan dat (tot wel 50 km/uur, schat ik). Deze weggebruikers gedragen zich ronduit zeer gevaarlijk (want: veel te snel, dus ook veel te lange remweg) en zijn ook enorm lawaaiig. Mijn indruk is dat dit bijna allemaal bromfietsers (gele nummerplaten) en opgevoerde snorfietsers (blauwe nummerplaten) zijn. Ik zou graag eens aandacht zien voor de handhaving van de bestaande regels: bromfietsers (gele nummerplaatjes) weren en snelheidslimiet (30 km/uur) handhaven. Anno 2022 is dat met twee of drie gekoppelde, strategisch geplaatste slimme verkeerscamera's makkelijk en relatief goedkoop aan te pakken. Gooi alle gele nummerplaatjes automatisch op de bon, en maak een privacyvriendelijke trajectcontrole voor alle bestuurders met nummerplaat. Met dat laatste voorkom je dat er alleen ter plaatse van de camera's maximaal 30 km/uur wordt gereden. (Aan te snelle e-bikers of wielrenners zonder nummerplaat is helaas weinig te doen, op incidentele handmatige (dus kostbare) controle door de politie na.)

Dus wat mij betreft: laten we het beste van de situatie maken door een concreet lijstje met problemen en oplossingen te laten landen in het F2-project, zodat zowel F2 (lange afstandsfietsers, politici) als de wijk (lokale fietsers, kinderen, wandelaars, omwonenden) profiteren. En slimme handhaving van bestaande verkeersregels hoort ook op dat lijstje.