Wouter Niezing

ma 7 oktober 2019 12:28
In 2009 en 2010 werd het asfalt van de Fransebaan vernieuwd. De werkgoep Verkeer van het LTAB was in die tijd al bezig met verbetervoorstellen voor de aansluitingen met de Fransebaan, met name de Spaaihoefweg, de Rijssellaan, de Roubaixlaan en de Artoislaan.
De aansluiting met de Montpellierlaan had al de aandacht van de gemeente, want gold als een "blackspot" ,dus veel ongelukken.
De gemeente was toen al tot de conclusie gekomen dat hier een rotonde moest komen.
Dat heeft nog vele jaren geduurd, overigens.
De werkgroep heeft destijds zelf voorstellen voor rotondes bij de vier andere aansluitingen gemaakt. De gemeente heeft deze voorstellen onderzocht, goed bevonden, maar onbetaalbaar volgens de beschikbare budgetten.
De fietskruisingen met de Fransebaan waren toen ook steeds onderwerp van gesprek. Inmiddels heeft de gemeente verbeteringen aangebracht (zebrapaden, verkeersborden), maar de situaties zijn naar onze mening nog steeds niet veilig.
De Spaaihoefweg zelf is een onbegrijpbaar stukje wijkontsluiting.
Waarom twéémaal twéé rijstroken ? Bij de gemeente is niemand, die je het kan vertellen.
(Verkeers)psychologisch is het ook onbegrijpbaar. Vanaf de Boschdijk (70 km/uur) op één uitvoegstrook naar twéé rijstroken (30 km/uur) de wijk in !! En daarna is de Fransebaan toch ook maar weer één rijstrook per richting.
Namens de werkgroep Verkeer, Wouter niezing.