Bericht

De Regionale Fietsroute F2 door de Achtse Barrier? Nou, liever niet.

Geplaatst op 14 april 2022, 13:33 uur
Illustration

De regionale fietsroute (F2), een zogenaamd snelfietspad, verbindt ’s-Hertogenbosch met Eindhoven via Vught, Boxtel en Best. Deze directe fietsroute volgt grotendeels bestaande fietspaden langs de A2. Die paden worden verbeterd om fietsen nog aantrekkelijker, veiliger en comfortabeler te maken. Het deel van de fietsroute in Eindhoven loopt vanaf Station Eindhoven Centraal richting Best, over de Montgomerylaan, Europalaan, Berlagelaan en over de Oude Bosschebaan naar de Achtse Barrier.

Hier zijn twee alternatieve routes, eentje verder over de Oude Bosschebaan en dan via de Spaaihoefweg naar de Boschdijk en de andere via de Marathonloop naar de Boschdijk. (bijlage 1) Op een aantal delen van de fietsroute in Eindhoven worden aanpassingen of verbeteringen uitgevoerd. Zo heeft de geplande fietsroute aanpassingen rond de Spaaihoefweg tot gevolg.

Op 5 juli organiseerde de gemeente een (on-line) informatieavond voor de bewoners van de Spaaihoefweg. Helaas weinig deelnemers, alleen het LTAB gaf blijk van interesse.

In de presentatie zijn twee varianten voor de nieuwe fietspaden op de Spaaihoefweg getoond. (bijlage 2)

Variant 2 (fietspad in 2 richtingen) heeft de voorkeur van de gemeente boven variant 1 (Fietsstraat). (Bijlagen 3 en 4).

Verder is het van belang te weten, dat binnen dit project ook het kruispunt van de Oude Bosschebaan met het Savoiepad wordt aangepast om de situatie daar veiliger te maken, met name een beter zicht op het kruisend verkeer. Hier vraagt het LTAB al jaren om.

Echter, de verkeersgroep van het LTAB is geen voorstander om de Fietsroute F2 door de wijk te laten lopen. Liever om de wijk heen via Marathonloop en Boschdijk, en als dat niet kan worden gerealiseerd, dan liever over de Fransebaan dan over het fietspad door het park. Daar zijn al problemen genoeg met de vele zijpaden en doorsteekjes met wandelaars, spelende kinderen.

Ook een snelfietspad voor de school De Spaaihoeve langs keuren we af.

Maar de Spaaihoefweg blijft voorlopig nog wel in beeld.

Vanuit het LTAB is daarom nog een derde variant voor de Spaaihoefweg voorgesteld. I.p.v. 2 x 2 rijstroken (autoverkeer) naar  2 x 1 rijstrook (autoverkeer) met ernaast 1 fietspad. Deze variant vraagt weinig aanpassingen voor de bewoners van de Spaaihoefweg. Ook het kruispunt met de Fransebaan krijgt hierbij de nodige aandacht. We stellen hier een rotonde voor zodat het langzaam verkeer ook voorrang krijgt.

Onlangs (4 april) ontvingen we (LTAB) van de gemeente de uitwerking van ons voorstel (bijlage 5). Met daarbij nog een extra variant (bijlage 6). We hebben nu 4 ontwerpen, waarvan ontwerp 3, ons eigen voorstel, de voorkeur heeft, mocht de route dan toch door de wijk moeten lopen.

Maar er is nog niets beslist.

Verkeersgroep LTAB.

Deel dit:
2 reacties

Peter Plantinga

di 19 april 2022 00:07
Hallo Wouter,
De Fietsersbond is voorstander van de route over de Oude Bosschebaan.
Het fietspad Oude Bosschebaan is nu juist zo’n fijne – want autovrije - route om te fietsen, en is daarom ook – evenals het Savoiepad - als primaire fietsroute vastgelegd in de beleidsnota Eindhoven op Weg. Ze maakt oo... lees meer

Paul Janssen

zo 8 mei 2022 11:22
Als ik het goed begrijp is het primaire argument van de LTAB ter voorkoming van route F2 door het wijkpark: "daar zijn al problemen genoeg met de vele zijpaden en doorsteekjes met wandelaars, spelende kinderen". Als directe aanwonende van het fietspad - en dagelijks gebruiker - herken ik deze problem... lees meer