Wens
Overlast Airport Eindhoven: Verdeling vlieghinder is lastige klus
Vliegverkeer > Lawaai
2018 was goed voor een recordaantal klachten over vlieghinder. De meeste van de 45.000 meldingen kwamen uit het gebied ten noordoosten van Eindhoven Airport. Dat was ooit anders.
Enkele jaren terug lieten de rapportages van de vliegbasis een totaal ander beeld zien. Verreweg de meeste overlastmeldingen kwamen toen uit de Kempen. Inwoners van gemeenten als Veldhoven en Eersel trokken het vaakst aan de bel.
Vooral Wintelre kreeg het kort daarna voor de kiezen. Eind 2014 werd een nieuwe vliegroute - 1B - van kracht, waarna opeens veel meer vliegtuigen dan voorheen over het dorp scheerden. De overlast was en ís groot, vooral ook omdat de toestellen in een bocht om Wintelre heen vliegen waardoor ze langer te horen zijn. Daarnaast wordt ook geklaagd over de stank van kerosine.
De gevolgen van deze koerswijziging - bedoeld om inwoners van onder meer Eersel, Steensel, Vessem, Knegsel en Oerle te ontzien - werden in de klachtencijfers over 2015 duidelijk zichtbaar. Het aantal meldingen uit Wintelre steeg van nog geen honderd naar 7.500. Dat zijn er heel wat voor een dorp van net tweeduizend zielen.
En dus deed de luchtverkeersleiding in 2016 een nieuwe poging om de pijn beter te verdelen. Voortaan zou, als de wind het toelaat, vaker naar het noordoosten worden opgestegen. Ook die ingreep bleef niet zonder gevolgen: nu komen de meeste meldingen uit Acht en de Achtse Barrier in Eindhoven én Son en Breugel.
Het streven naar een betere spreiding van de hinder was niet het enige motief om vaker startbaan 03 - in noordoostelijke richting - in te gaan zetten. Uit de registraties van Defensie met betrekking tot de gekozen vliegrichting, bleek dat jarenlang de in de MER opgenomen verdeling niet werd gehaald en waarbij zeventig procent van de vliegtuigen bij voorkeur in zuidwestelijke richting dient op te stijgen.
Geen keiharde regel
De 70/30-verdeling is geen keiharde regel die per se niet mag worden overschreden. Dat geldt wél voor de hierop gebaseerde wettelijk vastgelegde geluidscontour in het luchthavenbesluit. Daaraan valt formeel niet te tornen. En zat daar het afgelopen jaar nog enigszins rek in, dit jaar wordt dat anders als het plafond van 43.000 vluchten in zicht komt.
De keuze voor het overwegend vliegen in zuidwestelijke richting heeft alles te maken met de overheersende windrichtingen in Nederland. Vliegtuigen stijgen het veiligst op tégen de windrichting in. En die kwam vorig jaar uitzonderlijk vaak uit de noordoosthoek, waardoor uiteindelijk ruim 38 procent van de vliegtuigen naar het noorden startte.
Ook de wind op grotere hoogte is van belang, liet de vliegbasis vorig jaar weten naar aanleiding van klachten van het Bewonersplatform Woensel-Noord. Dat nam overigens geen genoegen met de uitleg van Defensie. Volgens het platform zijn er veel dagen in het jaar, waarin de wind zwak is of wat meer dwars op de startbaan staat. Op dat soort dagen zou de luchtverkeersleiding veel vaker moeten kiezen voor de zuidelijke vliegrichting, vinden de bewoners van Eindhoven-noord. Vooral ook omdat dit gebied veel dichter bevolkt is dan de Kempen.
Al met al heeft de luchtverkeersleiding in Eindhoven een weinig benijdenswaardige opdracht: een zo eerlijk mogelijke verdeling van de hinder is een verdomd lastige klus.
door Eindhovens Dagblad Rob Burg
Enkele jaren terug lieten de rapportages van de vliegbasis een totaal ander beeld zien. Verreweg de meeste overlastmeldingen kwamen toen uit de Kempen. Inwoners van gemeenten als Veldhoven en Eersel trokken het vaakst aan de bel.
Vooral Wintelre kreeg het kort daarna voor de kiezen. Eind 2014 werd een nieuwe vliegroute - 1B - van kracht, waarna opeens veel meer vliegtuigen dan voorheen over het dorp scheerden. De overlast was en ís groot, vooral ook omdat de toestellen in een bocht om Wintelre heen vliegen waardoor ze langer te horen zijn. Daarnaast wordt ook geklaagd over de stank van kerosine.
De gevolgen van deze koerswijziging - bedoeld om inwoners van onder meer Eersel, Steensel, Vessem, Knegsel en Oerle te ontzien - werden in de klachtencijfers over 2015 duidelijk zichtbaar. Het aantal meldingen uit Wintelre steeg van nog geen honderd naar 7.500. Dat zijn er heel wat voor een dorp van net tweeduizend zielen.
En dus deed de luchtverkeersleiding in 2016 een nieuwe poging om de pijn beter te verdelen. Voortaan zou, als de wind het toelaat, vaker naar het noordoosten worden opgestegen. Ook die ingreep bleef niet zonder gevolgen: nu komen de meeste meldingen uit Acht en de Achtse Barrier in Eindhoven én Son en Breugel.
Het streven naar een betere spreiding van de hinder was niet het enige motief om vaker startbaan 03 - in noordoostelijke richting - in te gaan zetten. Uit de registraties van Defensie met betrekking tot de gekozen vliegrichting, bleek dat jarenlang de in de MER opgenomen verdeling niet werd gehaald en waarbij zeventig procent van de vliegtuigen bij voorkeur in zuidwestelijke richting dient op te stijgen.
Geen keiharde regel
De 70/30-verdeling is geen keiharde regel die per se niet mag worden overschreden. Dat geldt wél voor de hierop gebaseerde wettelijk vastgelegde geluidscontour in het luchthavenbesluit. Daaraan valt formeel niet te tornen. En zat daar het afgelopen jaar nog enigszins rek in, dit jaar wordt dat anders als het plafond van 43.000 vluchten in zicht komt.
De keuze voor het overwegend vliegen in zuidwestelijke richting heeft alles te maken met de overheersende windrichtingen in Nederland. Vliegtuigen stijgen het veiligst op tégen de windrichting in. En die kwam vorig jaar uitzonderlijk vaak uit de noordoosthoek, waardoor uiteindelijk ruim 38 procent van de vliegtuigen naar het noorden startte.
Ook de wind op grotere hoogte is van belang, liet de vliegbasis vorig jaar weten naar aanleiding van klachten van het Bewonersplatform Woensel-Noord. Dat nam overigens geen genoegen met de uitleg van Defensie. Volgens het platform zijn er veel dagen in het jaar, waarin de wind zwak is of wat meer dwars op de startbaan staat. Op dat soort dagen zou de luchtverkeersleiding veel vaker moeten kiezen voor de zuidelijke vliegrichting, vinden de bewoners van Eindhoven-noord. Vooral ook omdat dit gebied veel dichter bevolkt is dan de Kempen.
Al met al heeft de luchtverkeersleiding in Eindhoven een weinig benijdenswaardige opdracht: een zo eerlijk mogelijke verdeling van de hinder is een verdomd lastige klus.
door Eindhovens Dagblad Rob Burg
Mensen die deze wens delen: 0