Wens
Proef met opstijgende vliegtuigen Eindhoven Airport
Vliegverkeer > Lawaai
Op de proef van Vliegbasis Eindhoven, waarbij een week lang de effecten van twee verschillende manieren om vliegtuigen op te laten stijgen in kaart werden gebracht, zijn 1300 reacties uit de regio binnengekomen.
Verreweg het leeuwendeel van de reacties komt uit het gebied ten zuiden van de luchthaven; gemeenten als Eersel, Waalre en Veldhoven. Dit komt omdat op een enkele vlucht na alle vliegtuigen in die week in zuidelijke richting opstegen.
Klimprofiel
De reacties zijn door de vliegbasis doorgestuurd naar het Nederlands Lucht-en Ruimtevaartcentrum (NLR), die ze gaat analyseren. Mogelijk dat dit leidt tot een aanpassing van het zogeheten 'klimprofiel', in een poging de geluidshinder te verminderen.
De proef gebeurde op verzoek van omwonenden, die dit idee begin dit jaar hadden ingebracht bij een door de vliegbasis georganiseerde masterclass.
In de pilot vlogen toestellen van Ryanair twee verschillende klimprofielen. Bij het ene profiel worden de kleppen van vliegtuigen op een hoogte van 450 meter ingetrokken en stijgen ze wat minder snel maar wordt er meer snelheid gemaakt. Bij het andere profiel blijven de kleppen uit en wordt er eerst meer hoogte gewonnen en dan pas snelheid.
Verreweg het leeuwendeel van de reacties komt uit het gebied ten zuiden van de luchthaven; gemeenten als Eersel, Waalre en Veldhoven. Dit komt omdat op een enkele vlucht na alle vliegtuigen in die week in zuidelijke richting opstegen.
Klimprofiel
De reacties zijn door de vliegbasis doorgestuurd naar het Nederlands Lucht-en Ruimtevaartcentrum (NLR), die ze gaat analyseren. Mogelijk dat dit leidt tot een aanpassing van het zogeheten 'klimprofiel', in een poging de geluidshinder te verminderen.
De proef gebeurde op verzoek van omwonenden, die dit idee begin dit jaar hadden ingebracht bij een door de vliegbasis georganiseerde masterclass.
In de pilot vlogen toestellen van Ryanair twee verschillende klimprofielen. Bij het ene profiel worden de kleppen van vliegtuigen op een hoogte van 450 meter ingetrokken en stijgen ze wat minder snel maar wordt er meer snelheid gemaakt. Bij het andere profiel blijven de kleppen uit en wordt er eerst meer hoogte gewonnen en dan pas snelheid.
Mensen die deze wens delen: 0
Hans Kiers
zie: https://achtsebarrier.gebiedonline.nl/bericht/31387/uitkomst-proef-klimprofielen-ryanair-augustus-